Friday, December 31, 2010

INTI MVP BASKETBALL CAMP.

Oleh sebab minatkuu yg mendalam dalam Basketball, aku pun join-lah kem nih walaupun kne bayar RM120 dan darjah ketersampaian yg sukar. jadi, inilah ap yg blaku disana.Cme, sori ta banyak gambar. tade masa nk amek.jadual ketat sangat.nk solat pun curi masa...

LOKASI : Inti UC, Nilai, Negeri Sembilan
TARIKH : 20 disember - 22 disember 2010

HARI PERTAMA.

aku sampai 8.00pagi bersama ayah aku dari cheras.sampai2 jmpe dengan 3 org yg dah sampai. Juhairi dan Syafiq dari SOKSEK, Joshua dari subang. kemudian daftar.kalau ikut kertas dapat 2 jersey n 1 baju rasmi kem, tp dapat 2 jersey je.tapi tambahan: botol air, milo, 7up revive 3 tin.ok la....

1st training. kami warm up macam biasa.then, the training started at 10.00 am.
ok, there are 3 basics skills in basketball

  1. Shooting
  2. Passing
  3. Dribbling
SHOOTING


do jump shots at these five points.
then, kami diajar untuk aim ring.bukan board.kami lebih diajar untuk melakukan jump shots ber banding bank shots. perkara paling penting dalam shooting adalah jauh, kuat dan tinggi. then, u can score.

PASSING.
macam2 pass kami belajar. chest pass, bounce pass, overhead pass, behind the opponent pass. manyak dan memenatkan

DRIBBLING
tanak cite ar,sbb aku failed dalam dribble.teruk kowt..ahaha....

lepas blajar basic skills, kami ada game yg di panggil KILL OR SAVES. ak kekok nk main sebab ta penah wat. keputusan nya.ak kalah la apa lagi...

petang kami tengok video basketball. pas2 jumpa coah siew. bekas coach basketball malaysia. dy ajar macam2..lepas tu kami ke court. ad training lg. kali ni pown ad game gak. dy bagi 10 try tuk free throw. then, bape kte boleh buat. aku dapat 7/10.ok la....sbb paling banyak orang lain dapat pown 7. ok la...haha...

malam, santai.ad cam explorace la...pecah kpd group.then caik info tentang basketball.

HARI KEDUA.

conditioning. camner nk bina muscle, nk lompat tinggi supaya boleh dunk. itu sume dy ajar.ta penat tapi perit. badan jadi sakit...push ups, sit ups, jumping, crunch, etc..

kemudian kami main 3 on 3. team aku terdiri daripada aku, bavindran(player selangor), eugene (player subang jaya). kami kalah semi final. geram betul...jump shots terakhir ta dikira. pas2 kalah sebab bavindran tu  free throw dy ta masuk.

sampai la ke tengah hari, makan. lepas 2 kami di tunjukkan tentang rules baru yg diupdate oleh FIBA. ok...makin best sekarang niyh. kemudian, petang. trainning. kali ni cara nak jadi centre plak. gud3...ak suka.haha.. kemudian, ad lagi satu game. LAY - UPS. peserta diberikan 1 minit tuk lari post dan lay up.pastu ulang2...dy kata sekurang - kurangnya 6lay ups. Alhamdulillah aku dapat 8. kecewa jugak la sebab lay up last ta masuk.pa2 yg menang game niyh dapat 9 lay ups...kecewa...sob..sob...sob...

malam, ta wat pape, nutrition for basketballers. tape abaikan.sbb di ta terangkan pown betul2. dy soh dak caik. then, bla....ta paham aku...

HARI KETIGA

match. 5 on 5. huh. first game lawan team kuat tp penah kalah kan time lawan 3 on 3. tp malang bagi kami. bavindran bertindak sorg dengan bermain seorg diri. tanpa pass kepada kami team mates nya..then, kalah la. aku dapat score 2 points jew.kecewa.,bakat ta dapat di tonjolkan.
abis game, penyampaian hadiah. aku dapat 2nd runner-up tuk overall..ok la..syukur Alhamdulillah..
balik...

BALIK paling ta best. memenatkan.start naek bas, pastu komuter, pas2 bas. bru sampai JB. komen skit tentang stesen bas kt seremban. teruk siut...sorry ar org seremban tp menyedihkan. ingat aku tade duit ke nak naik bas.ak naik sebab terpaksa.kalau tau, lebih baik ke bukit jalil jew.caik bas kt sana!

No comments:

Post a Comment